Voeg je koptekst hier toe

Fijne omgeving

Inrichting en sfeer binnen de Kinderkamer

De groepen van de dagopvang hebben een herkenbare, huiselijke inrichting met naturel kleuren. Elke locatie heeft een ruime entree, een grote speelhal en dezelfde speelmaterialen en muziek in openbare ruimtes. Ruime tuinen bieden speelmogelijkheden voor een vertrouwde, veilige omgeving waar kinderen kunnen verkennen. Zacht gekleurde wanden, vloeren en plafonds dienen als rustige achtergrond voor felgekleurd speelmateriaal, en dragen bij aan een geborgen sfeer.

De tuin

De schakel met de natuur komt tot uiting in de eigen tuin

Door de natuurlijke aanleg van de tuin (met o.a. gras en verschillende borders en paadjes) wordt het kind bovendien geprikkeld om op verkenning te gaan. De buitenruimte daagt dus uit tot spelend verkennen, ontdekken en leren. Ook er zijn verschillende sferen en zones gecreëerd.

Eigenschappen

Meer over onze inrichting

  • er zijn terugtrekmogelijkheden voor de kinderen.
  • gezien het feit dat baby’s veel liggen en rondkijken, is het prettig om zowel hoge als lage ligplaatsen voor hen te creëren. 
  • er is een spiegel met over de gehele breedte een stang, zodat ze kunnen experimenteren met lopen.
  • er zijn lege plekken voor kruippogingen e.d.
  • omdat baby’s actief bezig zijn met het ontwikkelen van hun zintuigen, houdt De Kinderkamer zich bezig met het prikkelen van de zintuigen. We verzamelen zoveel mogelijk vormen en materialen om de kinderen te laten horen (verschillende geluiden), voelen (verschillende materialen), ruiken (verschillende geuren), proeven (verschillende smaken) en zien (verschillende vormen en voorwerpen). 

 

  • Bij het inrichten van de groepen wordt er altijd op gelet dat rust, stijl en gezelligheid behouden blijven. Zo worden er geen stoeltjes opgestapeld tegen de muur en alles wat de kinderen gemaakt hebben, wordt op de daarvoor bestemde plaats gehangen.
  • er zijn bepaalde gedefinieerde speelplekken. Zo worden er aan tafel puzzels gemaakt, boekjes gelezen en knutselactiviteiten gedaan, op het kleed (met blokken) gespeeld en op de bank en kussens weer boekjes gelezen.
  • er zijn aparte slaapruimtes bij elke groep. Door de rust in de slaapruimtes slapen kinderen sneller in en slapen ze gemiddeld langer. Door de aparte slaapruimtes kan er ook beter rekening gehouden worden met de uiteenlopende slaapbehoeften van de kinderen. Omdat de speelruimte niet steeds tot  slaapruimte verbouwd hoeft te worden, kunnen we bovendien meer aandacht aan de ‘wakkerblijvers’ besteden. Ook kunnen we door het hebben van aparte slaapruimtes de speelruimte volledig gebruiken en inrichten.
  • afhankelijk van de leeftijd en van het ‘kunnen’ van de kinderen is er spel-, knutsel- en leesmateriaal in de groep aanwezig.
  • spelmateriaal staat op (oog)hoogte van de kinderen. Dit om eigen initiatief, zelfstandigheid, spel en creativiteit te stimuleren.
  • er zijn duidelijke speelplekken, zoals een bouwhoek (met grote blokken), een poppenhoek (met poppen, een poppenbedje en een poppenhuis), een huishoudelijke hoek (waar ‘gekookt’ en ‘gestreken’ kan worden en de ‘was’ kan worden opgehangen, een vervoershoek (met een garage, auto’s, vliegtuigjes en een spoorbaan), een winkelhoek (waar boodschappen kunnen worden gedaan en kan worden afgerekend) en een leeshoek. Er zijn zowel drukke als rustige plekken met ieder een eigen sfeer.
  • er zijn speelplekken die niet in de loopruimte liggen, zodat kinderen rustig iets kunnen opbouwen. Er doorheen lopen stoort en ontmoedigt het spel.
  • open plekken bieden de mogelijkheid om vrij te bewegen.
  • er zijn terugtrekmogelijkheden voor de kinderen met kussens e.d. van waaruit een kind de boel van een afstand kan bekijken, indrukken kan verwerken of tot rust kan komen.
  • ‘zelf doen’ is bij jongere kinderen heel belangrijk. Vanaf twee jaar gaat ‘samen doen’ echter een steeds grotere rol spelen. De ruimte moet de kinderen de mogelijkheid bieden om in groepjes te werken, maar ook om zich terug te trekken en alleen te spelen.

Eigenschappen inrichting

  • Bij het inrichten van de groepen wordt er altijd op gelet dat rust, stijl en gezelligheid behouden blijven. Zo worden er geen stoeltjes opgestapeld tegen de muur en alles wat de kinderen gemaakt hebben, wordt op de daarvoor bestemde plaats gehangen.
  • er zijn bepaalde gedefinieerde speelplekken. Zo worden er aan tafel puzzels gemaakt, boekjes gelezen en knutselactiviteiten gedaan, op het kleed (met blokken) gespeeld en op de bank en kussens weer boekjes gelezen.
  • er zijn aparte slaapruimtes bij elke groep. Door de rust in de slaapruimtes slapen kinderen sneller in en slapen ze gemiddeld langer. Door de aparte slaapruimtes kan er ook beter rekening gehouden worden met de uiteenlopende slaapbehoeften van de kinderen. Omdat de speelruimte niet steeds tot  slaapruimte verbouwd hoeft te worden, kunnen we bovendien meer aandacht aan de ‘wakkerblijvers’ besteden. Ook kunnen we door het hebben van aparte slaapruimtes de speelruimte volledig gebruiken en inrichten.
  • afhankelijk van de leeftijd en van het ‘kunnen’ van de kinderen is er spel-, knutsel- en leesmateriaal in de groep aanwezig.
  • spelmateriaal staat op (oog)hoogte van de kinderen. Dit om eigen initiatief, zelfstandigheid, spel en creativiteit te stimuleren.
  • er zijn duidelijke speelplekken, zoals een bouwhoek (met grote blokken), een poppenhoek (met poppen, een poppenbedje en een poppenhuis), een huishoudelijke hoek (waar ‘gekookt’ en ‘gestreken’ kan worden en de ‘was’ kan worden opgehangen, een vervoershoek (met een garage, auto’s, vliegtuigjes en een spoorbaan), een winkelhoek (waar boodschappen kunnen worden gedaan en kan worden afgerekend) en een leeshoek. Er zijn zowel drukke als rustige plekken met ieder een eigen sfeer.
  • er zijn speelplekken die niet in de loopruimte liggen, zodat kinderen rustig iets kunnen opbouwen. Er doorheen lopen stoort en ontmoedigt het spel.
  • open plekken bieden de mogelijkheid om vrij te bewegen.
  • er zijn terugtrekmogelijkheden voor de kinderen met kussens e.d. van waaruit een kind de boel van een afstand kan bekijken, indrukken kan verwerken of tot rust kan komen.
  • ‘zelf doen’ is bij jongere kinderen heel belangrijk. Vanaf twee jaar gaat ‘samen doen’ echter een steeds grotere rol spelen. De ruimte moet de kinderen de mogelijkheid bieden om in groepjes te werken, maar ook om zich terug te trekken en alleen te spelen.

Specifieke eigenschappen voor de allerkleinsten

  • er zijn terugtrekmogelijkheden voor de kinderen.
  • gezien het feit dat baby’s veel liggen en rondkijken, is het prettig om zowel hoge als lage ligplaatsen voor hen te creëren. 
  • er is een spiegel met over de gehele breedte een stang, zodat ze kunnen experimenteren met lopen.
  • er zijn lege plekken voor kruippogingen e.d.
  • omdat baby’s actief bezig zijn met het ontwikkelen van hun zintuigen, houdt De Kinderkamer zich bezig met het prikkelen van de zintuigen. We verzamelen zoveel mogelijk vormen en materialen om de kinderen te laten horen (verschillende geluiden), voelen (verschillende materialen), ruiken (verschillende geuren), proeven (verschillende smaken) en zien (verschillende vormen en voorwerpen). 

 

Kinderdagverblijf

Over het kinderdagverblijf

Communicatie

Hygiëne

Veiligheid

Inrichting

Tarieven